onsdag den 17. december 2014

Børn har OGSÅ en seksualitet!


Selvom verden konstant er i udvikling og vores tabuemner bliver mere og mere legale i dagligdagens samtaler, så er der stadig nogle tabubelagt emner, som ligger og gære i undergrunden. Bl.a er sex stadig et berøringsangst emne, men især snakken om "børne-sex" er helt ude hvor kragerne vender! Men dog er dette emne, yderst vigtigt at få debatteret, især i forhold til gammel - og ny forskning, omkring børns seksualitet!
For børn HAR en seksualitet, det siger bl.a. Christian Graugaard, som er læge, seksual forsker - og formand for sex og samfund; ”børn har en seksualitet! MEN som slet ikke er magen til voksnes!

Der er for lidt snak om seksualitet for børn, mener Christian Graugaard, pga. berøringsangsten i samfundet! Hvis børnene bliver mødt med kropforskrækkelse ved at sige at der slet ikke må indgå doktorlege eller seksuelle lege FOR BØRN, så vil der være en risiko for, at de senere i livet vil blive angst for nøgenhed, seksualitet og kærlighedsliv, samt de lære ikke hvornår berøring er godt og hvornår det er skidt!?
Børn piller ved sig selv, for at undersøge samt de opnår en ny sanseoplevelse og ikke for at opnå udløsning som i voksensex!


Journalist og medarbejder af ”børns vilkår” Anne Louise Stenhøj, beskriver at, på seminarerne har man for lidt undervisning i børne-seksualitet! Mange ældre pædagoger har før haft undervisning, men er bange for om deres viden ikke længere er gældende mere eller slet ikke er eksisterende, derfor er der mange som slet ikke tager hånd om børnene og forklare dem hvad der sker og har lyst til at svare på eventuelle spørgsmål de end måtte have om kroppen?

Tekst og artikel fra www.information.dk >hjem – også børn har en seksualitet.

Dette emne fik hvert fald os her på bloggen til at gruble lidt over nogle ting, hvad gør man i børnehaven for at lære dem om sex? hvad kan man snakke om og hvordan?, men også andre problematikker, Meeeeen, vi ville super gerne have jer til at være med i debatten!? :D
spørgsmål;-


- Skal pædagogerne i en daginstitution skabe rum til lege der indeholder seksuelle elementer?
- Hvordan kunne man indrette institutionen så børnene får mulighed for at undersøge og eksperimentere med "drengethed - og pigethed"
- Skal vi tale om sex med små børn? -og i så fald, hvordan skal samtalen foregå?
- Hvad synes i om, at børn bliver introduceret til porno på nettet som 10 årige?



3 kommentarer:

  1. Som en person der ikke er bekendt med pædagogisk forskning indenfor børns seksualitet, lyder flere af ovenstående elementer for mig både grænseoverskridende og som et lidt besynderlig måde at italesætte det på. Jeg tror helt sikkert, som det også påpeges i ovenstående, at børn er nysgerrige på og interesserer sig for hvad det vil sige at være dreng og hvad det vil sige at være pige. Jeg medgiver også, at jeg tror det er vigtigt, at forældre og pædagoger taler med børn om selv samme - og jeg synes egentlig godt, at dette kan foregå på et mere alvorligt/ voksent plan evt. med brug af billeder, hvor man kan vise fysiske forskelle mm. Jeg synes imidlertid, at man bør specificere, hvad der menes med "indrette institutionen så børnene får mulighed for at undersøge og eksperimenter med "drengthed og pigethed", førend det er muligt at udtale mig herom. Jeg kunne forestille mig, at institutioner ville møde en vis modstand hos flere forældre, der ikke ville have lyst til at skulle aflevere sit barn i en institution, hvor der eksperimenteres med deres barns seksualitet. Jeg tror derfor det er vigtigt som institution at sætte ord på, hvad der menes med at skabe rum for lege der indeholder seksuelle elementer. Dertil mener jeg ligeledes, at det bør være udelukket, at børn introduceres for porno i en så tidlig alder - flere børn er da idag på nettet i en meget tidlig alder, hvor muligheden for at se porno er meget stor. Jeg mener derfor det er vigtigt at tale med sine børn om dette, fremfor at vise dem det.

    SvarSlet
  2. Hej Rikke. Tak for dit svar!

    Synes det er en god pointe både i forhold til porno, men også i forhold til seksualitet - (hvad er forskellen på drenge og piger?) at kommunikation er vigtig, så det ikke bliver et "mystisk og uafklaret" emne for børn.

    SvarSlet
  3. Hej.
    Jeg er lidt forvirret over hvad der menes med at eksperimentere med drengethed og pigethed, når det er i en kontekst af seksualitet. Umiddelbart tænker jeg at man kan tale om køn på to måder. Køn som noget man gør, eller køn som noget man er. I den forbindelse tænker jeg at man som ansat i en helt almindelig daginstitution, kan bryde med alle disse kønsnormer. F.eks. at lege med udklædningstøj (kjoler og superhelte) i et forum, der består af både piger og drenge. Altså at man som den voksne forsøger at lægge op til at lave flere kønsatypiske aktiviteter. Dog uden at det bliver et kæmpe nummer. Jeg tror det er meget vigtigt, at man anerkender børns køn, men måske forsøger at snakke med dem, evt. gennem dialogisk oplæsning, om hvad det vil sige at være elle gøre køn og hvad der gør dem til enten pige eller dreng.
    Desuden tænker jeg at vi voksne skal lade være med altid at ligge så meget i børns handlinger. At en pige spiller fodbold, eller en dreng leger med dukker, ikke behøver at sige noget om barnets seksualitet.
    Angående hele spørgsmålet om at oplyse børn om sex, tænker jeg det kommer meget naturligt hen ad vejen. De ser og hører ting, der får dem til at tænke og muligvis stille spørgsmål. Når vi taler om børnehavebørn, må det være nok men naturligvis vigtigt, at vi således forsøger at forholde os åbent til deres spørgsmål og svare dem på en niveau vi finder passende.

    SvarSlet